?انسان تلفیقی از ملک و حیوان است.
چرا که او دارای چهار قوه ی شهوت و غضب و وهم و عقل است.
?شهوت؛ مطلق تمایلات
و غضب؛ قدرت دافعه انسان است و وهم او را مانند حیوانات، توانا بر ادراک مفاهیم جزئی می کند.
این سه قوه همسو با همند و انسان با حیوانات در آنها مشترک است.
این قوا انسان را برای زندگی در دنیا تجهیز میکند.
?انسانی که آزادانه هر کدام از این قوا را بکار گیرد بعد از مرگ، به صورت حیواناتی مجسم میشود، که این قوه بیشتر در آنها تجلی دارد.
?مثلاً غضب بی حد و مرز او را به صورت درندگانی مانند گرگ، محشور می کند.
?با وهم بی اندازه به صورت حیواناتی مثل روباه
?باشهوت و تمایلات کنترل نشده، مانند خوک و میمون تمثل مییابد.
?اما قوهی عقل فرمانده وجود هر انسان است و انسان با فرشتگان در آن شریک است.
با قدرت عقل است که قوای حیوانی او مهار و کنترل می شود و انسان از عالم حیوانیت خارج میشود..
?محبت حسین علیهالسلام و برائت از دشمنان او انسان را عاقلتر میکند و میتواند دل او را نسبت به شهوت و غضب کنترل کند.
?دل یزید و یزیدیان در نهایت شهوت و غضب، و پستی و حیوانیت بود، و همین امر، سبب درندگی بی رحمانه آنها در عاشورا شد، آنها به این سبب از چارچوب انسانیت به در آمده و در عالم حیوانیت خلود یافتند
?شرح رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
[شنبه 1401-05-15] [ 07:43:00 ق.ظ ]